1957, 98 min.
Regie: Liviu Ciulei
Scenariu: Petre Luscalov
Imagine: Grigore Ionescu
Montaj: Rada Israil, Yolanda Mîntulescu
Muzică: Theodor Grigoriu, Iancy Körössy
Distribuţie: Eva Christian, Lucia Mara Dabija, Jean Bart, Lică Popescu, Dorin Dron, Benedict Dabija, Manole Teodorescu, Ştefan Ciubotăraşu, Costel Constantinescu, Graziela Albini, Lazăr Vrabie, Mihai Mereuţă, Dem Savu
Proiecție: Vineri, 22 septembrie, ora 16:00, Cinema Cineplex-Loteanu
𝐅𝐞𝐬𝐭𝐢𝐯𝐚𝐥𝐮𝐫𝐢: TIFF
𝐒𝐢𝐧𝐨𝐩𝐬𝐢𝐬:
Din cauza neproductivităţii sondelor, un mic oraş aflat într-o zonă petrolieră este ameninţat cu depopularea. Printre sondele părăsite o singură echipă de petrolişti în frunte cu inginerul Andrei (Jean Bart) mai caută cu obstinaţie petrol. Ajutaţi şi de Anca (Eva Cristian), o studentă venită din Capitală pentru practică, sondorii vor fora până vor da de un zăcământ bogat. Erupţia care se va produce va încununa atât eforturile muncitorilor, cât şi idila dintre Andrei şi Anca. Filmul a avut premiera în România în data de 30 decembrie 1957 și reprezintă debutul în lungmetrajul de ficțiune al regizorului Liviu Ciulei.
“E de mirare că în epocă i s-a încredinţat (lui Liviu Ciulei – n.r.) regia acestui film (…) şi mai de mirare este că i s-au lăsat foarte multe accente critice la realităţile epocii, celebrele “şopârle”, destul de abil plasate într-o poveste despre muncitori, întâmplător petrolişti. Dar, probabil, tocmai acest univers murdar la propriu, mult mai de jos decât orice muncă de jos (se forează, prin noroi şi sub pericolul gazelor de sondă, la peste 4000 de metri adâncime, iar spre ştiinţa noastră se poate chiar şi mai jos, până la 8000 de metri) şi prezenţa muncitorilor bine individualizaţi, devotaţi muncii lor, ar putea fi o explicaţie. O alta, cu siguranţă, este prezenţa şi debutul Licăi Popescu, fiica lui Gheorghiu-Dej, măritată atunci cu ministrul Comerţului Exterior, Marcel Popescu, frumoasă şi bine filmată. Şi, nu în ultimul rând, este dedicaţia cu care începe filmul, închinat centenarului industriei petrolifere româneşti. Dacă mai adăugăm şi un alt colac de salvare, care a fost scenariul scris de Petre Luscalov, un agreat al propagandei comuniste de atunci, mirările noastre au primit oarece răspunsuri, dar nu toate. Pentru că, în pofida tuturor acestor “alibiuri”, filmul arată o realitate incompatibilă cu dezideratele ideologice de atunci ale partidului” – Rodica Pop-Vulcănescu, All about Romanian Cinema (AaRC).