HEIDI

2019, 96 minute
FOCUS Cătălin Mitulescu

Regie: Cătălin Mitulescu

Scenariu: Cătălin Mitulescu, Radu Aldulescu

Imagine: Marius Panduru

Distribuție: Gheorghe Visu, Cătălina Mihai, Bogdan Dumitrache, Florin Zamfirescu, Maria Popistașu

Festivaluri: Sarajevo, Premiile Gopo (Premiul pentru tânără speranţă – Cătălina Mihai)

Agentul principal Mihai Vișoiu (Gheorghe Visu), aflat în pragul pensionării, primește misiunea să caute, în zona pe care o știe de o viață, două fete care trebuie să depună mărturie într-un proces ce implică traficul de persoane și crima organizată. Una din ele este de negăsit, însă Heidi (Cătălina Mihai), o moldoveancă de la munte, îi cade în mână destul de repede. Greul începe abia atunci când „Nea Mișu” trebuie să-și depășească toate limitele ca s-o convingă să colaboreze.

Play Video

Prima jumătate a filmului este un fascinant tur de forță regizoral, una din cele mai bune bucăți de cinema românesc din 2019. Camera îl urmărește de aproape pe protagonist în peregrinările sale, cu mașina, între secția sordidă de poliție (cu dulapuri vechi de fier și pereți reci), un restaurant-motel sau o rulotă de la marginea șoselei unde se adăpostec prostituate, străzile unui cartier sărac unde locuiește, înconjurat de un gard improvizat de tablă, un interlop cu familia sa, șaormerii și baruri, piețe, străzi lăturalnice unde pot apărea oricând băieții răi. Este o lume de periferie, surprinsă pe timp de iarnă, de multe ori seara sau în diminețile reci, de aici și atmosfera permanent cenușie, noroiasă – decorul ideal pentru o moralitate laxă, de suspiciune, de complicitate, în care binele și răul se amestecă până la indistincție. Puținele informații pe care, ca spectatori, le primim desprea lumea în care lucrează protagonistul și decupajul alert, cu tăieturi de montaj deseori bruște și care nu lasă loc de lungimi inutile în secvențe, dau un sentiment de nesiguranță, de încordare, de tensiune. Iar în tot acest timp, personajul mai curând taciturn și blazat al lui Gheorghe Visu începe să capete relief psihologic și emoțional, pe măsură ce se apropie de Heidi. Din nou o poveste de atracție neașteptată, ca în filme, tema predilectă a lui Cătălin Mitulescu și principalul motor narativ.