100 DE LEI

1973, 95 minute

RETRO Mircea Săucan & Dan Nuțu

Regie: Mircea Săucan

Scenariu: Horia Lovinescu

Imagine: Gheorghe Viorel Todan

Distribuție: Dan Nuțu, Ion Dichiseanu, Ileana Popovici, Violeta Andrei

Neînţelegându-se cu părinţii, tânărul Petre (Dan Nuţu) pleacă de la aceştia la fratele său mai mare, Andrei (Ion Dichiseanu), un actor de succes în Bucureşti. Acolo se împrieteneşte cu Dora (Ileana Popovici), o tânără admiratoare a fratelui său. Când Andrei îi acordă atenţie fetei, Petre se simte trădat şi pleacă şi de la acesta, refuzând până şi suta de lei pe care el i-o dăduse.

Moderne sunt în „100 de lei” structura și montajul, fragmentele narative fiind „ordonate” într-o logică non-diacronică, a unui timp subiectiv, sincopat, poetic. Însă, la fel ca în „Meandre”, această complexitate este derutantă doar pentru un ochi grăbit, ea dezvăluindu-și, cu fiecare vizionare, canalele prin care replicile și scenele comunică între ele. Modernă este folosirea coloanei sonore (muzica e semnată de Anatol Vieru), prin care se suspendă reflexul spectatorului de a o pune în legătură directă cu imaginile. Prin abstractul și misterul său, prin alăturările surprinzătoare de sunete și acorduri, coloana sonoră scoate uneori acțiunea din sfera realismului și creează un disconfort care stimulează şi intrigă. Modern este jocul celor trei actori din rolurile principale. Moderne sunt mișcările și unghiurile camerei de filmat, mereu surprinzătoare și neconvenționale.